Funkcje i zadania
Dokumenty
Koncepcja pracy szkoły
Koncepcja pracy Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 im. Mikołaja Kopernika
w Strzegomiu na rok szkolny 2013/2014
opracowana na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego (z późn. zm.)
1. DZIAŁALNOŚĆ DYDAKTYCZNA SZKOŁY
Cele |
Zadania |
|
Podniesienie efektywności kształcenia |
Stosowanie nowoczesnych, ciekawych i aktywizujących form i metod nauczania dostosowanych do potrzeb ucznia, grupy i oddziałów |
|
|
Diagnozowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów na wszystkich poziomach (diagnoza wstępna i końcowa) |
|
|
Monitorowanie i analiza bieżących wyników nauczania i osiągnięć uczniów |
|
|
Kształcenie umiejętności kluczowych poprzez przeprowadzanie w każdym roku szkolnym trzech próbnych sprawdzianów kl. VI |
|
|
Analiza wyników sprawdzianów próbnych i sprawdzianu w klasie szóstej z wykorzystaniem różnorodnych metod analizy |
|
|
Wdrażanie wniosków z analizy wyników sprawdzianów, diagnoz i bieżących wyników nauczania |
|
|
Podnoszenie przez nauczycieli kompetencji i kwalifikacji zawodowych poprzez udział w różnorodnych formach doskonalenia zewnętrznego i WDN |
|
|
Udział w międzyszkolnych/międzynarodowych programach edukacyjnych we współpracy z innymi szkołami i instytucjami |
|
Umożliwienie uczniom osiągania sukcesów na miarę ich możliwości |
Organizacja szerokiej oferty zajęć pozalekcyjnych i innych form pomocy (w świetlicy i bibliotece szkolnej) dla uczniów z trudnościami w nauce (zajęcia rewalidacyjne, dydaktyczno-wyrównawcze, korekcyjno-kompensacyjne) |
|
|
Organizacja zajęć pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania i uzdolnienia z uwzględnieniem sugestii uczniów i rodziców |
|
|
Realizacja szkolnego programu wspierania uzdolnień i zainteresowań uczniów – prowadzenie działań systemowych w tym zakresie |
|
|
Motywowanie i przygotowywanie uczniów do udziału w różnorodnych konkursach, zawodach, inscenizacjach i innych przedsięwzięciach organizowanych na terenie szkoły i poza nią |
|
|
Indywidualizacja procesu nauczania |
|
|
Współpraca z rodzicami uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
|
Realizacja podstawy programowej |
Uwzględnianie osiągnięć uczniów z poprzedniego etapu na kolejnym etapie nauczania |
|
|
Monitorowanie realizacji podstawy programowej |
|
|
Modyfikowanie i wzbogacanie oferty edukacyjnej |
|
2. DZIAŁALNOŚĆ OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZA SZKOŁY
Cele |
Zadania |
|
Respektowanie przez uczniów norm społecznych |
Monitorowanie realizacji programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły |
|
|
Podejmowanie działań wychowawczych mających na celu eliminowanie zagrożeń i wzmacnianie właściwych zachowań uczniów |
|
|
Planowanie i modyfikowanie działań wychowawczych zgodnie z potrzebami uczniów oraz z ich udziałem |
|
|
Analiza skuteczności podejmowanych działań opiekuńczych i wychowawczych; bieżąca modyfikacja (w razie potrzeby) |
|
|
Monitorowanie i analiza skuteczności Punktowego systemu oceniania zachowania |
|
|
Współpraca z rodzicami/opiekunami uczniów w rozwiązywaniu problemów wychowawczych |
|
|
Poszukiwanie atrakcyjnych i skutecznych metod pracy wychowawczej m.in poprzez współpracę z poradniami specjalistycznymi i innymi instytucjami |
|
Dbałość o zdrowie, bezpieczeństwo i rozwój osobowy uczniów |
Bieżąca organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów potrzebujących |
|
|
Objęcie uczniów pomocą materialną w zakresie wyprawek szkolnych, dofinansowywania obiadów, wycieczek i imprez kulturalnych itp. |
|
|
Udział w programach „Owoce i warzywa w szkole” i „Szklanka mleka” |
|
|
Realizacja programów, projektów i zajęć z zakresu bezpieczeństwa w szkole i poza nią, m.in. Dzień Bezpiecznego Internetu |
|
|
Realizacja programów i projektów dotyczących badań przesiewowych z zakresu wad słuchu, wzroku, wad postawy itp. |
|
|
Zapewnienie właściwej opieki uczniom podczas przerw, zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych, imprez i wycieczek szkolnych |
|
|
Współpraca z organizacjami pozarządowymi działającymi na terenie szkoły: Kołem Przyjaciół Dzieci „Copernicus” i UKS „Dwójka” w celu organizacji przedsięwzięć wspierających rozwój uczniów |
|
|
Poszerzenie oferty zajęć sportowych |
|
|
Wzmacnianie samorządności w szkole poprzez aktywną działalność Samorządu Szkolnego |
|
|
Działanie świetlicy szkolnej zgodnie z potrzebami uczniów i ich rodziców |
|
|
Posiadanie i przestrzeganie regulaminów pracowni |
|
Wspieranie rozwoju dzieci 5- i 6-letnich |
Podjęcie działań zmierzających do poprawy bazy lokalowej dla oddziałów przedszkolnych |
|
|
Angażowanie uczniów klas 0 i 1 w życie szkoły poprzez działania integracyjne |
|
|
Doskonalenie zawodowe nauczycieli oddziałów przedszkolnych i edukacji wczesnoszkolnej w zakresie nowoczesnych form i metod pracy |
|
|
Monitorowanie realizacji podstawy programowej w klasach 0 i 1 |
|
Działalność proekologiczna szkoły |
Aktywizowanie uczniów do podejmowania działań na rzecz środowiska |
|
|
Udział w projektach edukacyjnych, akcjach ekologicznych, kampaniach, konkursach |
|
|
Organizacja zajęć pozalekcyjnych o charakterze przyrodniczo-ekologicznym |
|
3. ZARZĄDZANIE SZKOŁĄ
Cele |
Zadania |
|
Poszerzanie zasobów szkoły |
Doposażanie sal lekcyjnych w nowoczesne pomoce dydaktyczne, zakup sprzętu sportowego, uzupełnianie księgozbioru |
|
|
Udział w akcjach i projektach edukacyjnych umożliwiających pozyskanie sprzętu szkolnego |
|
|
Prowadzenie remontów i konserwacji obiektów szkolnych zgodnie z potrzebami |
|
Rozwój osobowy i zawodowy pracowników szkoły |
Systematyczne korzystanie przez nauczycieli z różnorodnych form doskonalenia zawodowego |
|
|
Dbałość o kształcenie i doskonalenie pracowników |
|
|
Motywowanie pracowników do bieżącego monitorowania pracy własnej i pracy uczniów |
|
|
Motywowanie nauczycieli do podejmowania działalności innowacyjnej, wykorzystywania nowoczesnych metod nauczania |
|
|
Motywowanie nauczycieli do pracy w zespołach zadaniowych |
|
4. WSPÓŁPRACA SZKOŁY Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM
Cele |
Zadania |
|
Promocja szkoły w środowisku lokalnym |
Organizacja Drzwi Otwartych, Festynu Rodzinnego, konkursów i innych przedsięwzięć we współpracy z rodzicami i wieloma podmiotami działającymi na rzecz szkoły |
|
|
Działanie zespołu ds. promocji – systematyczna aktualizacja strony internetowej szkoły, przekazywanie mediom bieżących informacji o działaniach szkoły |
|
|
Organizowanie imprez i uroczystości z udziałem władz i środowiska lokalnego |
|
|
Dbanie o estetykę otoczenia i wygląd zewnętrzny budynku |
|
|
Współpraca szkoły z placówkami oświatowymi placówkami kulturalnymi i innymi instytucjami działającymi na rzecz rozwoju ucznia |
|
Aktywny udział rodziców w życiu szkoły |
Angażowanie rodziców w organizację corocznego Festynu Rodzinnego |
|
|
Angażowanie rodziców w organizację imprez i uroczystości klasowych i szkolnych |
|
|
Prowadzenie dziennika elektronicznego umożliwiającego bieżący kontakt z rodzicami uczniów oraz informowanie ich o postępach w nauce dzieci |
|
|
Włączanie rodziców w ewaluację wewnętrzną szkoły – zapraszanie rodziców do dialogu podczas spotkań i stwarzanie możliwości wyrażania swoich opinii w ankietach |
|
|
Stworzenie możliwości podjęcia działań tym rodzicom, którzy deklarują chęć współpracy |
|
|
|
|
.